Öğretim materyallerine ilgi çekici, farklı ve heyecan uyandıran unsurlar eklemek o materyali daha değerli kılabilir. Çocuklar için canavarlar işte böyle bir unsurdur. Monster-CodeSchule içerdiği canavar karakterleri ile çocuklara yönelik güzel bir uygulama.

Bir Alman yapımı olan bu uygulama 7 bölüm ve toplamda 26 bulmacadan meydana geliyor. Her bölümün teması birbirinden farklı ve bu bölümler farklı programlama kavramlarını pekiştiriyor. Şimdi bu uygulamayı detaylı bir şekilde inceleyelim.

Resim 1

Uygulamayı yeni kullananlara yönelik 5 bulmacadan oluşan bir öğretici bölüm yer alıyor. Burada ilerle, sol-sağ dön gibi komutların nasıl kullanılacağı öğretiliyor. Öğretici bölümü bitirirseniz sıradaki 6 farklı bölüm kullanmaya hazırsınız demektir. Bölümler başlangıçta kilitlidir, başarı oldukça sırayla açılmaktadır. Her bölümün içinde yer alan bulmaca sayısı değişebilmektedir. Bu bulmacalara ait kazandığınız yıldız sayıları girişte size gösterilmektedir. Bölümler kolaydan zora doğru ilerleyen bir şekilde tasarlanmış. İlerleyen bölümlerde sizleri zorlayacak bulmacalar yer alıyor. Her bölümü geçtiğinizde Resim 2’deki gibi başarı bilgileriniz karşınıza çıkıyor.

Resim 2

Burada o bulmaca için en az kaç komut kullanılabileceği ve sizin kaç komut kullandığınız bilgisi yer alıyor. En az komutla en kısa yoldan hedefe ulaştıysanız 3 yıldızı ve kupayı kapıyorsunuz.

Her bölümün ayrı temaları bulunuyor. Bu temalara göre de mekân tasarımı ve gelen canavarlar karakterleri değişebiliyor. Resim 3’te görüldüğü gibi izometrik bir bakış açısıyla ekranın ortasında bulmaca düzeneği yer alıyor. Sol altta kullanacağımız komutlar (Commands) sıralı olarak duruyor: Bunlar, Move (ilerle), Jump (zıpla), Left(sola dön), Right(sağa dön), Activate (etkinleştir), Loop (döngü). Üstte bulmacada toplanması gereken nesneleri görüyoruz. Sağ tarafta ise komut yerleşim alanı bulunmakta. Start başlığı altına biraz önceki komutları sürükleyip bırakıyorsunuz. Sürüklenen komutlar birbirlerine yapışma özelliğine sahip. Bunları silmek için ise komutu Commands alanına taşıdığınızda çöp kovası çıkacaktır, buraya bırakıyorsunuz. Komutlar birbirleri arasında yer değiştirilebilir. Ekrana sığmayan bir komut yerleşiminde, sağdaki boşluğa yukarı aşağı yaparsanız yer açılacaktır. Bulmacayı çözen komutları çalıştırmak için sağ alttaki yeşil çalıştır (play) düğmesine basmalısınız. Zeminde yer alan karakter sıradaki ilgili komuta göre hareket edecektir. Bunu o komutun solunda yer alan üçgen göstergeden anlayabilirsiniz. Nerede hata yaptığını bu şekilde takip edebilirsiniz. Eğer bir hata yaparsanız karakter sizi bu konuda uyaracaktır. Ne kadar çok hata yaparsanız yıldız sayınız o kadar azalıyor. O yüzden problemi iyi tespit edip çözüm yolunu kafanızda kurduktan sonra komut yerleşimini yapmalısınız.

Resim 3

Bulmacalarda amaç canavarları bir veya daha fazla sayıdaki sokak lambalarına ulaştırmak. Çoğul durumlarda her birinin bulunduğu kareye canavar geçmelidir. İlerleyen bölümlerde çeşitli engel, hazine ve anahtarları alarak bu lambalara gelmelisiniz. Kimi zaman dolambaçlı yollarda yer alan iç içe kilitleri açmanız gerekecek.

Bulmacalarda ana fikir, varolan problemi iyi analiz etmekten geçiyor. Çünkü programlamanın temeli buna dayanıyor. Analizi yaptıktan sonra problemi daha küçük parçalara ayırmalısınız. Bu parçalar arasında bir bağlantı var olup olmadığını keşfetmelisiniz. Eğer tekrarlı durumlar (örüntü) söz konusu ise daha az komutla nasıl yapılır bunun çaresini aramalısınız. Bu noktada döngüler işinizi çok kolaylaştırır. 

Resim 4

Resim 4’te Cooldown bölümünden bir bulmaca yer alıyor. burada buza bastığınızda direk tam karşı kıyıya geçiyorsunuz. Buna göre hareket ve dönüşleri iyi analiz ederseniz belirli sayıda tekrarların olduğunu görürsünüz. Eğer birden fazla tekrar var ise döngü (loop) kullanmak en mantıklısıdır. Döngüler programlamanın temel bir kavramıdır. Döngüler içine konan komutları yine belirtilen sayı kadar tekrar ederler. Uygulamada iç içe döngülerde kullanılabilmektedir.

Resim 5

Resim 5’te Crazy Portals bölümüne ait bir bulmaca görüyorsunuz. Renkli geçiş kapılarından aynı renkteki bir başka yere çıkıyorsunuz. Sokak lambasına ulaştıracak çıkış yolunu bu kapıları (portal) kullanarak bulduktan sonra sıra komut dizilimine geçiyorsunuz. Her ne kadar lamba farklı bir noktada olsa da kapıları direkt yürüdüğünüzde ulaşabiliyorsunuz. Sadece döngü kullanarak bu yürümeyi gerçekleştirebilirsiniz.

Monster-CodeSchule uygulamasında zekice tasarlanmış bulmaca kurguları bulunuyor. Bu sizlerin problemi analiz etme, ileriye dönük akıl yürütme, alternatif çözüm yolları bulma, karar verme gibi zihinsel becerilerini geliştirecektir. Programlama tarafında ise sıralı düşünme, benzerlikleri farketme, soyutlama ve döngü kavramlarını öğrenmede bir hayli yararlı olacaktır.

Teknik Özellikler *
Uygulamanın adıMonster-CodeSchule
Arayüz diliİngilizce & Almanca
GeliştiriciBastian Motschall
Web sitehttp://codeschule.org
iOSAndroid
Versiyon1.2.11.2.1
Boyut245 Mb47.82 Mb
UyumlulukiOS 6.0+Android 2.3+
Uygulama içi ücretBedavaBedava

* Verilen teknik özellikler zamanla değişebilir.