Loco, İspanyolca çılgın anlamına geliyor. Buradaki çılgınlık, çölleşmeye yüz tutmuş dünyamızı, elinde bir çiçekle yeşillendirme umudundan ileri gelmektedir. Evet, Loco uygulamasının amacı kupkuru, çorak toprakları yeşillendirmek. Loco’yu buna göre programlamamız gerekiyor.
Basit ve kullanılabilir bir arayüze sahip olan Loco’da açılış ekranı ana görseldeki gibidir. Burada arka planda çalan müziğ ve ses efektleriini aç-kapa yapabilirsiniz.

Loco uygulamasında toplam 20 bulmaca yer alıyor. Bu bulmacalar kolaydan zora doğru ilerleyecek şekilde sırayla açılıyor. İlk 7 bulmaca temel hareket komutlarının kullanımını içeriyor. Sonraki bulmacalar ise programlamadaki fonksiyon kavramı üzerinde duruyor. İlerleyen bulmacalarda fonksiyonların kullanımı gittikçe pekiştiriliyor.

Resim 1

Resim 1’de görüldüğü gibi solda yukarıdan aşağıya doğru Loco’yu hareket ettirecek olan komutlar yer alıyor. Komutlar arasında sırayla ilerleme, sağa dön, sola dön, zıplama, çiçek ve fonksiyon komutları bulunuyor. Bu komutlara tıkladığınızda (dokunduğunuzda) sağdaki Main Method alanına sırayla yerleşiyor. Yerleşen komutu silmek için yine o komuta dokunmalısınız. Ne yazık ki birden fazla komut arasında komut taşıma gerçekleştiremiyorsunuz. İlave komut girmek için komutların hepsini sağ alt köşede yer alan silme düğmesine basıp bu alanı temizlemelisiniz. Main Method alanına en fazla 12 komut sığmaktadır. İlerleyen bulmacalarda fonksiyon alanları da gelerek bu sayı artıyor. Komutların çalışması soldan sağa doğru şeklinde oluyor. Komutları çalıştırmak için sağ altta yer alan Oynat (Run) düğmesine basmalısınız. Durdurmak veya duraklatmak içinde yine yanındaki düğmeyi (Pause) kullanmalısınız. Loco’nun çalışmasını hızlandırmak gibi bir seçenek ne yazık ki bulunmuyor.

Loco’da yer alan bulmacalar izometrik (perspektif) bakış açısı ile veriliyor. Kahverengi tonların hakim olduğu bulmacalarda çok farklı ve zeka dolu düzenekler, kurgular bulunuyor. Bunları çözmek uzun zaman alabiliyor. Bulmacalarda amaç, kahverengi ve çorak toprakları yeşillendirmek bizim görevimiz. Bunu soldaki komutlardan çiçek komutu ile yapıyorsunuz. Bulmacada yer alan kurak alanların hepsini yeşillendirirseniz bir sonraki bölüme geçebiliyorsunuz. Bulmaca sonlarında başarıyı gösteren herhangi bir veri gelmiyor. Çözümlerimizin ne kadar doğru ve başarılı olduğunu bilsek fena olmazdı.

Resim 2

Loco’nun programlamanın önemli bir kavramı olan fonksiyonlar üzerinde durduğunu söylemiştim. Resim 2’de gelen bulmaca düzeneğini çözebilmek için Main Method alanının altına Funct.1 adında yeni bir alan daha geldi. Bu alan fonksiyonumuzu hazırlamamız gerekiyor. Fonksiyonlar tekrar eden işleri her seferinde baştan yazmak yerine önceden tanımlayıp daha sonra çağırarak kullandığımız bir kavramdır. Bir fonksiyonun olabilmesi için tekrarlı bir komut grubunun olması gerekmektedir. Bunu problemi iyi analiz ederek bulabilirsiniz. Tekrar resme dikkatle bakılırsa U şeklindeki alanda ilerleme- çiçek dikme-sağ dön eylem grubunun 3 defa yapıldığını görüyoruz (bir örüntü-desen var yani). İşte bu noktada güzel bir fonksiyon hazırlayabiliriz. Bunun için Funct.1 alanına ilgili komutları yazdıktan sonra, Main Method alanına ise hazırladığımız F1 fonksiyonunun adını çağırıyoruz. Bu durumda, F1 fonksiyonunu 3 defa çağırırsak bulmaca alanındaki bütün kurak yerleri yeşillendirebiliriz. Görüldüğü gibi her seferinde yeniden aynı komut grubunu yazmamıza gerek kalmadı. Fonksiyonlar daha az kod yazmanın yanı sıra yazılan kodların yönetimini ve takibini de kolaylaştıran araçlardır.

Resim 3

Bir programda birden fazla fonksiyon kullanma ihtiyacı hissedebilirsiniz. Çoğu zaman zaten tek bir fonksiyon olmaz veya yetmez. Onlarca yüzlerce kullanırsınız. Resim 3’te iki fonksiyonun kullanıldığını görüyoruz. Her ikisi de 8 komut alabiliyor. Bu bize daha esnek hareket etmemizi sağlıyor. Bulmaca alanını analiz edersek, yeşilin daha az, kuraklığın daha fazla olduğunu görürüz. Ayrıca şeklin uzun tarafları ve kısa taraflarının tekrar ettiğini görebiliyoruz. F1 fonksiyonuna uzun taraf için çiçek dikme ve ilerleme komutları yazılmış. Kısa taraf için ise sadece 2 ilerleme var. Main Method alanında F1 ve F2 fonksiyonları uygun bir şekilde yerleştirildikten sonra bunların arasında önce sol sonra sağ dönüşler veriliyor. Loco buna göre zeminde ilerliyor ve ortaya güzellikler saçıyor. Resim 3’teki çözüm elbette tek bir çözüm değil, alternatifleri de olabilir.

Resim 4

Loco uygulamasında sonlara doğru Main Method alanı kısıtlandırılıyor ve Resim 4’te görüldüğü gibi sadece tek bir komut girme imkanı sunuyor. Bu komutun bir fonksiyon olabileceğini söylememize gerek yok herhalde. Bulmacadaki problem analiz edildiğinde dörtgen alanın her kenarında aynı işlemlerin yapılacağını görürüz. Bunun için resimdeki F1 fonksiyonu hazırlayabiliriz. Loco’nun kenarlarda ilerleyebilmesi için F2 fonksiyonunu da kullanmalıyız. Bir kenarı bitirdikten sonra aynı işlemlerin diğer kenarlar içinde yapılması gerekiyor. Bunun için F1 fonksiyonunun içinden tekrar F1 fonksiyonunu çağırıyorum. Kendi kendisini çağırabilen fonksiyonlara programcılıkta öz-yinelemeli (rekürsif) fonksiyonlar denir. Genelde, resimde görülen sarmal, dairesel bir durum oluştuğunda kullanılması uygundur.

Sadeliği ve kolay kullanımı ile öne çıkan Loco, analitik düşünme ve akıl yürütme kabiliyetlerini geliştirirken ağırlıkla fonksiyon kavramı ve fonksiyonların farklı şekillerde kullanımı üzerinde duruyor.

Uygulamanın Adı Loco Forest Soul
Arayüz dili İngilizce
Geliştirici Bored Ninjas Game Studio
Web sitesi http://www.boredninjas.com
Platform
Versiyon 1.0 1.3
Boyut 17,4 Mb 8,96 Mb
Uyumluluk iOS 6.0+ Android 2.3+
Uygulama ücreti Ücretsiz Ücretsiz