İlk zamanlarında dünyamızın nasıl olduğu üzerine değişik efsaneler üretilmiştir. Hangi uygarlıklar nerelerde yaşadı, neler yaptılar, geriye bir iz bırakmışlar mıdır gibi sorular hep olmuştur. Bir su altı medeniyeti olarak Atlantis, kayıp kıta olarak Mu en çok bilinen efsaneler arasındadır. Yine kayıp bir uygarlık olan Hiperborea ise pek bilinmeyen bir efsanedir. Kuzey kutbunda yüksek dağ ve buzullarla çevrili diğer kıtalarla herhangi bir bağlantısı olmayan büyük bir kıta olduğu söylenmektedir. Efsaneye göre insanoğlu ilk olarak bu kıtada yaşamışlardır ve daha sonra Hiperborea sular altında kalmıştır. Bu sayıda ismini bu efsaneden alan Hiperborea Coding uygulamasını inceleyeceğiz.

Hiperborea Yunanca’da kuzey rüzgarı ötesi anlamına gelmektedir. Püfür püfür rüzgarların estiği, 24 saat güneşin olduğu, sihirli bir yer olarak bilinen Hiperborea’da herkes huzur içinde kardeşçe yaşıyormuş. Ta ki, karanlıklar ülkesinin büyücüsü kötü kalpli Griffin, Hiperborea’lıların ihtiyaç duyduğu temel elementleri (hava, toprak, su ve ateş, [tahta yok 😊]) çalana kadar. O vakit, Hiperborea karanlıklara bürünmüş, o neşeli ve pırıl pırıl günler geride kalmış. Bu haberi alan Lumi ve Trilli adlı iki gezgin, Hiperborealıları özgürlüklerine kavuşturmaya karar vermişler. Sizin göreviniz bu gezginlere yolculuklarında yardım edip Hiperborea’yı eski güzel günlerine döndürmemiz gerekiyor.

Uygulamanın hikayesi bu şekilde. Girişteki görselle uygulama bizi karşılıyor. Sonrasında kahramanımızı seçip bir sonraki ekran olan 3 farklı bölüme (hava, toprak ve su dünyalarına) ulaşıyoruz. Bu bölümlerden Earths World ve Waters World seçilebiliyor, Airs World ise bu iki bölüm bitirilince açılıyor. Uygulama Beta versiyonunda olduğu için henüz Ateş dünyası bulunmuyor. Bölümlerdeki ilerleme durumu alttaki bardan (çizgiden) görülebilir. Bu bölümleri kaydırarak seçim yapıp ilerliyoruz.

Earths World

Bu bölümde 20 bulmaca yer alıyor. Bu bulmacalar kolaydan zora doğru ilerliyor. Resim 1’de bu bölümden zor bir bulmaca yer alıyor. Amaç, Trilli’yi (kahraman) yeşil noktaya ulaştırmak. Başlangıçta basit hareket komutları (ileri, sağa dön ve sola dön gibi) öğretiliyor. Daha sonra ise bulmacadaki düzenekler zorlaşıyor. İzometrik bir açıda yer alan bulmacalarda komutlara tıkladığınızda ana komut alanına yerleşiyor. Silmek için ise tutup çöp kutusuna bırakmalısınız. Grup halinde silmelerde problem çıkarabiliyor. Her bulmacada kullacanacağınız komut sayısı sınırlıdır. Bu yüzden en az komutla amaca ulaşmaya çalışmak gerekiyor. Komut sayısı az olunca programcılıktaki temel bir kavram olan fonksiyonlar devreye giriyor. Sıkça tekrar edilen komutları bir grup içine alırsanız her seferinde baştan yazmanıza gerek kalmaz. Daha sonra bu komut grubunun adını çağırmanız yeterlidir. Fonksiyonları kullanabilmeniz için bulmacadaki tekrarlı işleri (örüntü/desen) tespit etmeniz, yani problemi iyi analiz etmeniz gerekiyor.

Resim 1

Resim 1’de görüldüğü gibi üç ilerleme komutu için F1 fonksiyonu, sola dön-ilerle-sağa dön-ilerle komutları için ise F2 fonksiyonu hazırlanmıştır. Bunlar sık tekrar eden hareketler. Fonksiyonları tam da bu iş için kullanıyoruz. Bu fonksiyonları doğru bir şekilde sıralayıp çalıştırdığınızda kahraman hedefe ulaşacaktır. Çalıştırma işlemini hızlandırma gibi bir seçenek bulunmuyor. Beklemek durumundasınız, uzun çözümlerde biraz can sıkıcı olabiliyor.
Ayarlar ekranında ses efektlerini ve arka plan müziğini aç/kapa yapabilirsiniz. Bunun dışında bulmaca çözümlerini Facebook ve geliştirici şirketin web sayfasından paylaşabilirsiniz. Bulmacadan çıkma düğmesi de burada yer alıyor.

Resim 2

Her bulmacayı bitirdiğinizde kullandığınız komut sayısına göre yıldız alıyorsunuz ve uygulama sizi daha az komutla bitirebileceğiniz şeklinde uyarıyor. Bu da yazdığınız komutlarda azaltma (optimizasyon) yapmanız gerektiği anlamına geliyor. Eğer tekrar bulmacayı çözmek isterseniz restart, bir sonraki bulmaca için next, bulmacalara ulaşmak için ise previous düğmelerini kullanabilirsiniz (Resim 2). Tüm bulmacaların yıldız sayısını ve toplam yıldız sayısını Resim 3’ de görebilirsiniz.

Resim 3

Her bölümün sonunda diğerlerinden farklı zorlu bir bulmaca oluyor. Bu bulmacalarda fonksiyonları sıralı ya da iç içe kullanarak çözebilirsiniz. Bunun için problemi iyi analiz etmeniz gerekiyor.

Waters World

Waters World bölümünde 26 bulmaca bulunuyor. Bu bulmacalarda da fonksiyon kavramı pekiştiriliyor. Bunun dışında kafa karıştırıcı faktörler de yerleştirilmiş. Örneğin G zemini bir tuzak oluyor. Aynı şekilde spinler ise bastığınızda sizi sağa veya sola çeviriyor. Bunlar sizi yanıltabiliyor. Fonksiyonlarla birlikte bu tuzaklar birleştirilince güzel bulmacalar ortaya çıkmış 😊 Ancak çözülemez değil elbette. İyi bir analizle bunları başarabilirsiniz (Resim 4).

Resim 4

Airs World

Airs World böümünde 20 bulmaca yer alıyor. Bu bölümde kara bulutlar üzerimizde dolaşıyor. Bulmacalar gittikçe zorlaşıyor. Fonksiyon kavramı gidip yerine farklı bir programlama kavramı karşımıza çıkıyor: Şartlı döngüler. Belirttiğiniz koşul sağlanana kadar verdiğiniz komut (lar) yerine getiriliyor. Resim 5’de diğer bölümlerde karşımıza çıkan tuzaklar ve spinleri görüyorsunuz. Bulmaca bu şekilde biraz daha kafa karıştırıcı hale getirilmiş. Burada da iyi bir problem analiziyle bunun üstesinden gelebilirsiniz. Hedefe ulaşılacak yol üzerinde yapılan eylemler dikkatli incelendiğinde aynı işlerin yapıldığı görülmektedir. Fonksiyon kullanarak bu işi başarabilirdik, ancak fonksiyonlar yoktur bu bölümde. Yolun bazı noktalarında işlemler tekrar ediyor. Bu noktayı bir şart olarak düşünürsek, bu şart sağlandığında sıralı komutları yapmak kolay olacaktır. Şartın içindeki son komut bitip yine koşulumuza ulaşırsak şartlı döngü tekrar çalışacaktır. Bu şekilde devam ederek bitiş noktasına ulaşmış olacağız. Kısacası şart sağlanıyorsa her seferinde komutlarımız çalışmış oluyor. Burada şartı While komutunun sağında yer alan ufak resmi değiştirerek sağlıyoruz. Bulmaca düzeneğine göre farklı zeminler seçilebilmektedir (Resim 5).

Resim 5

Sonuç olarak, sırtını bir efsaneye dayaması, çizimleri ve hikayesi ile bunu ortaya koyması Hiperborea uygulamasını sağlam bir zemine oturtuyor. Kahramanları, çizimleri, sesleri oldukça güzel ve çekici. Henüz beta aşamasında olduğundan eksiklikleri var. İyileştirmeler yapılırsa ilkokul kademesi için güzel bir programlama öğretim materyali ortaya çıkacaktır. İçerik olarak değerlendirirsek bulmacaların kavram öğretimi üzerine kurgulanması çok yerinde olmuş. Ayrıca her bulmacada ilgili programlama kavramının farklı kullanımı çözmek probleme olan bakış açısını farklılaştırabiliyor. Diğer programlama kavramları üzerine de çalışılabilir.

Teknik Özellikler
Uygulamanın Adı Hiperborea Coding Game
Arayüz dili İngilizce, Portekizce
Geliştirici Mentes Notáveis
Web sitesi http://www.mentesnotaveis.com.br/publica
Platform
Versiyon 0.3.3
Boyut 33 Mb
Uyumluluk Android 4.0+
Uygulama Ücreti Ücretsiz